Een beginnersgids voor Airbnb Automatisering
- CoHost Company
- 7 jan 2023
- 7 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 27 mei 2023

Het beheren van een Airbnb profiel kan voelen als een fulltime baan en daarboven op komen ook nog werkzaamheden zoals schoonmaak, onderhoud en andere routine werkzaamheden. Voor nieuwe of parttime Airbnb verhuurders is het een ontmoedigend vooruitzicht, die hen waarschijnlijk afschrikt. "Waarom al die stress en gedoe voor extra geld?" denken ze.
Maar er is een eenvoudige oplossing: Airbnb automatisering.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is Airbnb automatisering niet alleen voor grote bedrijven of multi-verhuurders. Iedereen, van verhuurders tot vastgoedbeheerders, kan Airbnb automatisering gebruiken om wat werk uit handen te nemen. Sterker nog, het kan je bezettingsgraad aanzienlijk verhogen (tot 90%).
Met zo veel routinetaken die komen kijken bij het beheren van een Airbnb advertentie, kunt u tot 70% van uw tijd besparen door te investeren in Airbnb automatiseringssoftware of uit te besteden. Het is een no-brainer!
In deze beginnershandleiding onderzoeken we de ins en outs van het automatiseren van je Airbnb. We leggen uit wat Airbnb automatisering is, waarom het zo belangrijk is en hoe je kunt beginnen met het automatiseren van uw Airbnb.
Wat is Airbnb automatisering?
Tijd verspillen aan online taken weerhoudt je ervan jouw bedrijf te laten groeien of jouw winst te investeren. Als het te lang duurt, kan je ondergesneeuwd raken door de dagelijkse taken van het beantwoorden van e-mails en het synchroniseren van je Airbnb agenda.
Vindt je jezelf eindeloos:
- Berichten sturen naar gasten
- Recensies schrijven voor elke gast
- Berichten sturen naar het schoonmaakpersoneel
- Onderzoeken en wijzigen van uw prijzen
- Het bijwerken van boekingskalenders
Je bent niet de enige! Het is ƩƩn van de bezigheden van het runnen van een Airbnb bedrijf. Deze dagelijkse activiteiten kunnen je tijd opslokken, waardoor er weinig ruimte overblijft voor iets anders. Dat is waar Airbnb automatisering om de hoek komt kijken. Door je berichten of recensies te automatiseren, vergeet je nooit meer iets te schrijven en zit je altijd bovenop je taken.
Waarom is het automatiseren van Airbnb een levensredder?
Het is niet moeilijk om de voordelen van het automatiseren van je Airbnb bedrijf in te zien. Als tijd geld is, dan is automatisering een geldprikker: het geeft je tijd in overvloed!
Hier zijn de top voordelen die we hebben ervaren door het gebruik van Airbnb automatiseringssoftware:
1. Bespaar tijd. Minder uren besteden aan het doorspitten van e-mails, berichten en agenda's. Maak je agenda vrij om verder te gaan met de echt belangrijke taken - of andere bedrijven (Airbnb is tenslotte niet ieders fulltime baan).
2. Vermindert stress. Elke dag hetzelfde bericht schrijven is deprimerend - maar ook erg stressvol. Wanneer je bedrijf afhankelijk is van snelle antwoorden, is er veel angst om een bericht te missen of te vergeten je agenda bij te werken. Automatisering haalt de hoofdpijn uit het proces.
3. Verhoog de bezettingsgraad. Door automatisering, snellere antwoorden op reacties en boekingsaanvragen verhoogt je totale bezettingsgraad en inkomsten. Het is een win-win!
4. Boost uw bedrijf. Met meer geld dat binnenkomt van je bedrijf en meer beschikbare uren, kan je beginnen om je tijd en geld te besteden aan bedrijfsontwikkeling en schaalvergroting.
5. Verbeter uw productiviteit. Terwijl je richt op belangrijkere taken, kan je gerust zijn, en veilig in de wetenschap dat je nog steeds alles doet wat je vroeger handmatig deed. Je hebt jouw output verdubbeld elk uur dat je anders die taken zou hebben gedaan.
Hoe je Airbnb kan automatiseren
Als we het hebben over het automatiseren van Airbnb, denken verhuurders vaak aan dure Airbnb automatiseringssoftware. Dat is niet het geval. Hoewel het zeker de moeite waard is om te investeren in een van de softwarepakketten, kan je ook wat automatiseren via de instellingen van Airbnb of via gratis software.
In de hele markt is er een softwareoplossing voor bijna elk aspect van het beheer van je woning, waaronder berichten voor gasten, het maken van schoonmaaktaken, agendasynchronisatie en het maken van rapporten.
Laten we de opties onderzoeken.
- Communicatie met gasten
- Beoordelingen schrijven
- Beheer van prijzen
- Schoonmaaktaken
- Sleutel check-in
- Investeren in slimme voorzieningen
- Benodigdheden kopen
Communicatie met gasten
Communicatie is de kern van elk succesvol bedrijf. Als gasten zich niet gehoord of zelfs genegeerd voelen, is dat funest voor hun verblijf - als ze al blijven. Bovendien moet je snel reageren om de felbegeerde "Superhost"-status te krijgen.
Maar ondanks het belang ervan, is het ook een kolossaal tijdverlies. Het beantwoorden van je huidige en potentiƫle gasten kan 75% van je dag in beslag nemen - voor vastgoedbeheerders kan dit het beantwoorden van vragen of commentaren op blogberichten betekenen. Het is een eindeloze taak: je bent nog niet klaar of er verschijnen alweer tientallen berichten.
Er zijn een paar mogelijke oplossingen beschikbaar:
Berichtensjablonen. Voor bepaalde berichten, bijvoorbeeld boekingsbevestigingen of vragen over beschikbaarheid, kan je standaardsjablonen maken met ruimte om de relevante informatie in te vullen. Bewaar deze op een Google Doc, Spreadsheet of Word-document, zodat ze altijd klaar liggen.
E-mail autoresponder. Als je een speciale e-mail hebt voor je Airbnb beheer, kan je een automatisch bericht instellen om snel antwoord te geven. Als onderdeel van je geautomatiseerde e-mail kan je belangrijke informatie over je woning opnemen, zoals inchecktijden, instructies voor sleuteloverdracht en locatie. Het is veel persoonlijker dan een potentiƫle gast te laten wachten op een antwoord.
Geautomatiseerde berichtensoftware. Specifieke Airbnb automatisering software pakketten bevatten bericht automatisering als een van hun meest waardevolle functies. Via deze platforms krijg je toegang tot een uniforme inbox, gespecialiseerde sjablonen voor verschillende berichten, geautomatiseerde getriggerde berichten en meer. Als je te maken hebt met tientallen, zelfs honderden, dagelijkse berichten, zul je willen overwegen te investeren in deze geautomatiseerde software oplossing.
Recensies schrijven
Het opbouwen van je recensies en rating is een van de belangrijkste taken voor elk Airbnb bedrijf. Dat betekent schrijven over elke gast. Klinkt dat overweldigend? Dat kan het zijn als je het allemaal handmatig doet, maar het is essentieel om zoveel mogelijk positieve recensies te genereren. Hoe meer positieve recensies, hoe hoger je positie op Airbnb.
Overweeg de volgende opties voor het automatiseren van het schrijven van recensies:
Recensie sjabloon. Net zoals u berichtsjablonen kunt maken, kan je ook recensie sjablonen maken. Schrijf voorbeelden van 4- of 5-sterren recensies uit in een Word document. Kijk bij twijfel naar wat andere Airbnb verhuurders schrijven. Door hun voorbeeld te volgen zal jouw recensie passend lijken. Negatieve recensies kan je het beste handmatig schrijven (wees specifiek over wat er mis ging; vermijd algemene reacties).
Geautomatiseerde recensies. Met bepaalde Airbnb automatiseringssoftware kan je een sjabloon gebruiken om snel en efficiƫnt recensies te genereren. Zodra je een reeks sjablonen hebt samengesteld, kunnen deze automatisch naar de gasten worden gestuurd. Met kant-en-klare voorbeelden is het versturen van recensies nog nooit zo eenvoudig geweest.
Beheer van prijzen
Geen onderdeel van het leren automatiseren van Airbnb is belangrijker dan de prijsstelling. Met een dynamische prijsstrategie - die gebruik maakt van de laatste marktgegevens - kunt u ervoor zorgen dat je altijd je netto inkomsten maximaliseert.
Sommige verhuurders kiezen ervoor om hun prijzen lager te stellen dan hun concurrenten. Ze hopen dat dit hun boekingen zal stimuleren, wat leidt tot een algemene stijging van de netto-inkomsten. Dat is niet waar! In feite leidt deze strategie vaak tot lagere netto inkomsten ten opzichte van de concurrentie.
Bij een dynamische prijsstrategie gebruikt een geautomatiseerde tool ingebouwde algoritmen om de vraag, seizoensgebonden variaties, prijzen van concurrenten en meer te analyseren om het beste prijspunt voor je accommodatie te bepalen. Deze algoritmen genereren elke 24 uur een nieuwe voorgestelde prijs om je profiel up-to-date en geoptimaliseerd te houden.
Schoonmaaktaken
Na het beantwoorden van berichten is het schoonmaken van de woning misschien wel de meest tijdrovende taak. Afhankelijk van je bezettingsgraad kan je elke week, twee weken of maand moeten schoonmaken. Plus, als je twee korte termijn verblijven hebt, zal dit je schoonmaaktijd verhogen.
Hoewel er (nog) geen Airbnb automatiseringssoftware beschikbaar is om schoon te maken, kunnen verschillende opties ervoor zorgen dat je woning vlekkeloos is voor de volgende set gasten.
Overweeg de volgende opties:
Huur een onderaannemer in. Voor kleine of middelgrote Airbnb's is het inhuren van een individuele schoonmaker bijna altijd je beste optie. Je kunt hen informeren over al je komende verblijven en hen een vaste tijd geven waarop zij de schoonmaak moeten uitvoeren. Je moet echter ook een reservelijst van schoonmakers opstellen voor het geval de huidige schoonmaker ziek of niet beschikbaar is.
Huur een professioneel schoonmaakbedrijf in. Als je meerdere panden beheert (of een rommelige bevolkingsgroep bedient), zal het inhuren van een professioneel schoonmaakbedrijf ervoor zorgen dat de schoonmaak efficiƫnter en effectiever wordt uitgevoerd dan wanneer je vertrouwt op een eenmanszaak of zzp'er. Je betaalt een hoger tarief voor een schoonmaakbedrijf - maar het kan de moeite waard zijn om 5-sterren recensies te genereren van je woning(en).
Veel Airbnb automatiseringssoftware systemen integreren schoonmaakbeheer in hun diensten. Via de check-outs van de gasten wordt je schoonmaker automatisch per e-mail en/of sms gewaarschuwd. Je hoeft er niet eens aan te denken om contact op te nemen met de schoonmaker; het wordt allemaal geregeld zonder dat je iets hoeft te doen. Bovendien kan de schoonmaker je ook een melding sturen als hij klaar is.
Sleutel check-in
Hoewel er voordelen zitten aan het ontmoeten van je gasten aan de deur - een kort praatje, uitleg over de woning, en het geven van lokale aanbevelingen - kan het een aanzienlijke hoeveelheid tijd in beslag nemen (vooral als je geen beheerder hebt).
De oplossing is om een soort lockbox of smart lock te gebruiken. Met lockboxen kan je een sleutel op een toegankelijke plaats ter plaatse bewaren. Ze worden geopend met een code, die je vooraf naar de gast stuurt.
Elektronische sloten en slimme sloten gebruiken een toegangscode of vertrouwen op een smartphone. Slimme sloten zijn slim en stellen je in staat om eenvoudig te beheren wie je woning kan betreden. Maar de nadelen zijn wel dat gasten een smartphone en voldoende batterijvermogen moeten hebben.
Je kan natuurlijk altijd terugvallen op de ouderwetse aanpak: sleutelruilservice. Je kan een cafƩ, restaurant of bedrijf in de buurt vragen om als sleuteldepot te dienen.
Benodigdheden kopen
Een aspect van het runnen van een Airbnb dat zelfs ervaren verhuurders vergeten te automatiseren is het kopen van benodigdheden. Geen woning kan functioneren zonder de benodigdheden die je gasten verwachten, zoals toiletpapier, vuilniszakken, zout, suiker, kruiden, afwasmiddel, schoonmaakproducten, thee en koffie en meer.
Misschien heb je ook toiletartikelen voor gasten, zoals zeep of shampoo, als onderdeel van je Airbnb ervaring (naast een paar levensmiddelen).
Wat je ook kan doen, je kan terugkerende bestellingen op Amazon plaatsen zodat je nooit zonder voorraad komt te zitten. Bovendien kan je de producten in bulk kopen om je overheadkosten te verlagen.
Commentaires